Reglementen - Balken.
· Contact klasse. (Aanvallen in de bestuurdersdeur is ten strengste VERBODEN!)
· Min. leeftijd: 18 jaar.
· Het is verplicht te rijden met een helm, lange broek, trui met lange mouwen, stevige gesloten schoenen en nek band. (Nekbescherming systeem bv.: Hans, Defender, Simpson,...) Brandvrije overall wordt sterk aanbevolen voor de eigen veiligheid.
· TOEGELATEN WAGEN:
o Standaard wagen met max. 2500cc motorinhoud.
o Motorwissel is toegestaan max. 2500cc.
· Er zijn GEEN VERSTERKINGEN toegelaten, tenzij in de binnenruimte waar de piloot zit.
· Deze versterkingen mogen alleen dienen ter bescherming van de piloot.
· Bij auto’s met aluminium voorbumper, mag deze vervangen worden door een ketting / riem of plaat van max. 3 mm dikte en 10 cm hoogte en deze mag bevestigd worden met max. 4 bouten. Dus niet gelast worden! (voorbeeld: volvo 240)
· Aan de buitenkant van de pilootdeur, MOET een ijzeren beschermplaat (deurplaat) aangebracht worden van minimaal 6mm dik (stukken vangrail, U-profielen of gelijk welke bescherming, welke gevaarlijk zou kunnen zijn voor de andere deelnemers, zijn verboden, ook zijn oude radiatoren en gietijzer verboden).
· De onderste rand van de plaat moet minimum gelijk zijn met de onderkant van deurdrempel en moet bovenaan gelijk of max. +/- 20cm onder het raam komen.
· Deze plaat moet de deur van de piloot VOLLEDIG OVERLAPPEN; dit betekent minimum 5cm OVER de A stijl en 5cm VOORBIJ de B stijl en max. +-20cm.
· Bij een auto met 4 deuren, mag deze beschermplaat NIET over de volledige lengte van de auto gaan (alleen de deur van de piloot).
· De bevestiging van deze deurplaat moet gebeuren met MINIMUM 8 bouten van M12 waarvan er minimaal 1 door de A-stijl en 1 door de B-stijl. Deze bouten mogen niet verder uitsteken dan de dikte van de bout. Deze bouten moeten aan de binnenkant voorzien zijn van een grote rondel.
· Het is verplicht te rijden met een bangerbeugel.
· Voorbeeld van een bangerbeugel:
o Men mag een H-balk maken uit een koker minimaal 50x50 mm en 2 mm wanddikte van links naar rechts met metalen eindplaten van minimaal even groot. De opgaande delen mogen gemaakt worden van delen van schoren.
o Bij een bouwschoor dient de originele borgpin verwijderd te worden en vervangen te
worden door een bout van min. M12 met een rondel aan elke kant. Deze mag niet verder uitsteken dan de dikte van de bout.
o Men mag ook gebruik maken van een aansluitende en in de hoogte passend gemaakte stalen buis van min. 2mm wanddikte.
· Uitschuifbare delen dienen vastgezet te worden aan elkaar.
· Er worden geen raamnetten, zonneschermen of sunvisors toegelaten.
· Men mag met een originele radiator rijden maar deze moet in de motorruimte bevestigd blijven, men mag ook een watertank gebruiken.
· Deze watertank mag maximaal zover naar voren komen dat, als men een lijn trekt van links naar rechts gelijk met het voorste punt van het motorblok, (onderblok, hoogte van de koppakking, joint de culasse) deze niet verder naar voren komt (zorg er zelf voor dat hier geen twijfel over kan zijn!).
· Alleen een rechte of L tank is toegestaan. Geen U vorm.
· Alle delen van de watertank moeten water bevatten uitgezonderd de bevestigingen, als er twijfel is bij de keuring of bepaalde delen water bevatten zal er een klein gaatje geboord worden in het desbetreffende deel (dus zorg ervoor dat er geen twijfel kan zijn!).
· Overloop moet van metaal zijn tot deze onder de motorkap het middenniveau van de waterbak bereikt, van daaruit mag een rubberen darm gebruikt worden, deze moet de kortste weg naar beneden volgen en onder de auto eindigen tot maximaal het midden van de wagen.
· De originele benzinetank is niet toegelaten, deze moet verwijderd worden of zichtbaar lek gemaakt zijn. Een stalen benzinetank van max 20L moet degelijk bevestigd worden aan de H-balk, aan de bijrijders kant.
· Bij deze klasse zit slechts 1 persoon in de wagen!!
· Verdere inlichtingen: Zie huisreglement en algemeen reglement!!