Algemeen Reglement
· Het is verplicht te rijden met: een helm, lange broek, een trui met lange mouwen en stevige gesloten schoenen. Een brandwerende overall wordt aangeraden voor eigen veiligheid. Een nekband is steeds verplicht behalve bij de achteruitrijrace, de uren- en de avondcross.
· Door zich in te schrijven verklaart iedere piloot dat hij/zij medisch geschikt is om een voertuig te besturen.
· Iedere piloot blijft tijdens de wedstrijd in zijn stoel zitten met de gordels vast. Tenzij het levensbedreigend is of op aanraden van de officials.
o Dit algemeen reglement geldt
voor alle klasse ‘s tenzij het
anders beschreven staat in het
specifieke reglement.
· NIET TOEGELATEN WAGENS:
o Auto's met 4x4 (ook niet als deze zijn omgebouwd naar 2wd)
o Grote bestelwagens (bv. Ford Transit.) (Wel toegelaten: bv. Renault Kangoo)
o Cabrio's
o SUV's
o MPV
o Geen turbomotoren, LPG of Diesel.
· Er wordt met een standaard wagen gereden.
· De veringen dienen ook standaard te blijven. (Zowel voor- als achteraan)
· Elke Vorm van sper is verboden.
· Versterkingen zijn toegelaten, mits enkele voorwaarden.
o Zij dienen de vorm van de wagen te volgen.
o Ze mogen geen scherpe en/of uitstekende delen hebben.
o Profiel grootte max. 40mm x 40mm.
o Maximale plaat dikte: 3mm.
· Beschermplaat voor de carter pan (glijplaat) is toegestaan.
· Alle wagens moeten voorzien zijn van een perfect werkende rem
installatie.
· Alle wagens moeten voorzien worden van een stof- EN remlicht (type mist achterlicht) Met uitzondering van de BALKEN
· Lichten op de originele plaats worden niet toegelaten.
· VELGEN EN BANDEN:
o VELGEN:
§ Velgen mogen niet omgekeerd worden.
§ Spoorverbreders zijn NIET toegelaten.
§ Alle wielbouten en moeren moeten aanwezig zijn en vastzitten.
o BANDEN:
§ Noppen-, Quad-, Eurocross-, Rallycross- of sneeuwbanden met de zogenaamde spikes zijn niet toegestaan.
§ GEEN retraided / her opgelegd / réchappé banden.
§ Er mag enkel gereden worden met straatlegale banden M+S profiel, sneeuwbanden zonder spikes of straatbanden. Alle banden mogen max. 1 cm profiel diepte hebben. Al deze banden mogen opgesneden worden tot max. 10mm breedte met minimaal 5 mm tussen de opgesneden stukken.
§ De banden mogen niet uit de carrosserie steken.
§ Binnenbanden en flappen zijn toegestaan.
§ Wielloodjes moeten verwijderd zijn.
----> Er is geen enkele discussie mogelijk i.v.m. autobanden.
· BOUW VAN DE WAGEN
o Alle binnenbekleding moet verwijderd worden. Het dashboard en bestuurderstoel (goed bevestigd) mogen blijven.
o Alle glaswerk moet verwijderd zijn. (Alsook het raammechanisme en indien van toepassing het dakraam)
o Al het plastiek aan de buitenkant van de auto dient verwijderd te worden. (Bv. plastiek bumpers).
o Airbags moeten verwijderd worden of duidelijk zichtbaar onklaar gemaakt worden.
o De wagens dienen startklaar te zijn voor aankomst op het evenement.
· Een 4-punt veiligheidsgordel is verplicht. Deze moet aan de stempel of net achter de stempel bevestigd zijn. Gebruik van een degelijke ketting is hiervoor toegestaan. (Ook deze mag niet beschadigd zijn.) De originele gordel van de wagen is niet toegelaten.
· Het is verplicht een bangerbeugel/ bouwschoren of rolkooi achter de stoel in de auto te plaatsen. Deze dienen deugdelijk vastgezet te worden tussen bodem en dak, alsook dwars van B-stijl tot B-stijl (enkel voor de schoren) dienen ook naar behoren vastgemaakt te worden.
o Als er schoren worden gebruikt, dient men gebruik te maken van 2 verticale schoren en een horizontale schoor die achter de verticale schoren bevestig wordt. En de stoel moet dan vastgemaakt worden aan de verticale schoor achter de bestuurdersstoel.
· Voorbeeld van een bangerbeugel:
o Koker profiel minimaal: 50x50x3mm.
o Bij een bouwschoor dient de originele borgpin verwijderd te worden en vervangen worden door een bout van min. M12 met een rondel aan elke kant. Deze mag niet verder uitsteken dan de dikte van de bout.
o Men mag ook gebruik maken van een aansluitende en in de hoogte passend gemaakte stalen buis van min. 2mm wand dikte.
· De bestuurdersstoel moet tegen de stempel/schoor of rolkooi aanzitten en met een gordel, spanband, bout of ijzeren bevestigingsbeugel aan de stempel vastgezet worden.
· Indien men met raamnetten rijdt, is het verplicht dat deze aan de bestuurderszijde gemakkelijk te openen zijn langs buiten af. Er mogen geen scherpe en uitstekende delen aan zijn.
· Raamnetten zijn enkel toegestaan aan de bestuurderskant en in het voorraam.
· Dakraam:
o Deze moet afgedicht worden met een plaat van minimum 3mm dik en moet volledige dicht zijn.
o De plaat mag niet voorbij het dak van de auto steken.
o De plaat moet naar behoren bevestigd worden met minimum 6 bouten van min. M10 of mag vast gelast worden (min. 50% van de omtrek moet gelast worden met een lasnaad van min. 5cm.)
o De plaat mag ook aan de balk bevestigd worden en mag niet voorbij de achterkant van de balk komen.
o Bij een zogenaamde T-top (bv: Nissan 100NX), moet er langs beide kanten een buis worden gelast met daar een plaat over.
· Er mogen geen scherpe uitstekende delen aan zijn.
· Er mogen hoeken gelast worden aan de A-stijlen om de motorkap vast te houden. Deze mogen niet groter zijn dan 40x40cm en max. 3mm dik zijn.
· De motorkap mag met stangen, welke niet meer dan 10cm boven de motorkap uitsteken, worden vastgemaakt.
· Indien er geen hoekplaten gebruikt worden, mag de motorkap met 4 stangen vastgezet worden.
· Originele scharnierpunten zijn toegestaan en worden gezien als hoekplaten.
o Alleen bij Ford Sierra mag de voorbalk vervangen worden door een met dezelfde afmetingen en dikte. Er mogen geen bumpers uitgewisseld worden (van een ander model bijvoorbeeld). Motor steunen mogen in ijzer gemaakt worden maar mogen niet groter zijn dan origineel
· De radiator mag op de originele plaats onder de motorkap bevestigd blijven of deze mag ook veilig binnen geplaatst worden tussen de achterbank en het einde van de wagen. Deze moet goed afgeschermd worden van de piloot (zowel de buizen als radiator). De buizen die van voor naar achteren lopen, moeten ook uit 1 stuk bestaan (dus van aan de radiator tot in het motor compartiment!). MUV DE BALKEN EN DE DRIEWIELERS
· De originele benzinetank is toegelaten, mits deze zich voor de achteras bevindt. Als deze zich achter de achteras bevindt, moet deze duidelijk lek gemaakt worden of verwijderd worden.
· Een stalen benzinetank van max. 20L moet deugdelijk bevestigd worden tussen de B-stijlen en de achteras of aan de rolkooi.
· De tankontluchting dient zodanig te zijn geconstrueerd, dat er geen benzine door de ontluchting naar buiten kan, deze dient door de bodem heen te gaan en vast te zitten.
· De benzinekraan moet voor de benzinepomp worden gemonteerd en er moeten speciale leidingen worden gebruikt. (Bv: benzineleiding, staal gevlochten leiding, ...) Deze moet in handbereik zijn van de officials. Alle aansluitingen moeten aan de bovenkant.
· De batterij moet naar behoren vastgemaakt worden met een ijzeren beugel. Deze moet afgedekt worden tegen lekken door middel van een zuur bestendig materiaal (bv: Rubber, plastic).
· De batterij moet oftewel geplaatst worden tussen de B-stijlen en de achteras, bevestigd aan de stempel, of op de originele plaats.
· Een deurplaat is niet verplicht, maar wordt wel aangeraden voor eigen veiligheid.
· Alle wagens moeten voorzien worden van een trekoog, eventueel door middel van een stukje ketting of gordel.
· Trekhaken zijn VERBODEN. Wanneer een trekhaak op de auto staat, dient deze VOLLEDIG verwijderd worden.
· De deuren van de piloten mogen dicht gelast worden, in deze deuren mag men ook top baren inlassen.
· De andere deuren mogen vastgemaakt worden met oftewel max. 6 bouten of max. 6 plaatjes (gelast) van 5cmx5cm of met gordels.
· Het kofferdeksel mag NIET compleet vast gelast worden, het mag alleen vastgemaakt worden met max. 6 bouten of max. 6 plaatjes (gelast) van 5cmx5cm of met gordels.
· De bescherming van de distributie, Delco, plastiek inlaat spruitstuk of de oliefilter is toegelaten als deze zich VOORAAN de motor bevinden (niet aan de zijkant). Deze bescherming mag uit ijzer van maximaal 5mm dik zijn en mag niet kunnen beschouwd worden als een versterking
· Vloerplaten onder de pedalen zijn toegestaan, maar niet verplicht.
· Het voertuig moet voorzien zijn van een nummerbord op het dak met daarop het piloten nummer. (30x30cm). Deze bestaat uit een witte achtergrond met zwarte cijfers. Piloten zijn zelf verantwoordelijk dat deze correct en permanent leesbaar zijn. Wanneer deze niet leesbaar is of het nummer is niet correct tijdens de wedstrijd, kan er een bestraffing volgen.
· Het gebruik van een geluidsdemper is verplicht! De wagen mag max. 90dB produceren op 4000t/min. Te veel geluidsoverlast kan uitsluiting van de wedstrijd tot gevolg hebben.
· Koelvloeistof dient vervangen te worden door gewoon water.
· Een zeil onder elke deelnemende wagen is verplicht.
· Naar gelang het aantal inschrijvingen, kan er maar een maximaal aantal deelnemers toegelaten worden.
!!! Op eender welk moment van de dag heeft de organisatie het recht een wagen te onderwerpen aan een herkeuring en alsnog de wagen af te keuren en uit te sluiten van deelname.
!!! Bij wangedrag tijdens de keuring, het niet respecteren van keurmeesters/organisatie, wangedrag of onsportief rijgedrag, kunnen per inbreuk X-aantal rondes van het eind totaal afgetrokken worden en/of verdere acties worden ondernomen.
!!!Ten alle tijden hebben de organisatie, keurmeesters en de wedstrijdleiding het laatste woord!
· Alles wat NIET in dit reglement staat is uitdrukkelijk VERBODEN!
· Verdere inlichtingen: Zie huisreglement.
Voorbeeld bangerbeugel